Sortownia #1: Velvet, Bękarty z Południa, Hrabstwo Harrow i Outcast. Opętanie [RECENZJA]

Liczba komiksów, która dziś ukazuje się na naszym rynku jest tak duża, że nie da się już przeczytać wszystkiego, co proponują nam co miesiąc wydawcy. Podobnie jak nie da się już o wszystkim obszernie napisać. W „Sortowni” będę przedstawiał komiksy, które z różnych powodów zasługują na to, żeby zwrócić na nie uwagę, ale niekoniecznie zasługują na „duże” artykuły, bo są na przykład kolejnymi tomami serii. Na pierwszy ogień idą majowe nowości od Mucha Comics: „Outcast” (tom 2), „Hrabstwo Harrow” (tom 2), „Bękarty z Południa” (tom 3) oraz „Velvet” (tom 3).

VELVET – 3 – CZŁOWIEK, KTÓRY UKRADŁ ŚWIAT
Ostatni tom szpiegowskiej miniserii Eda Brubakera i Steve’a Eptinga. Bohaterką opowieści rozgrywającej się w czasach Zimnej Wojny jest Velvet Templeton, sekretarka szefa tajnej agencji wywiadowczej ARC-7. Kiedy najlepszy agent „firmy” zostaje zamordowany, kobieta nieoczekiwanie staje się główną podejrzaną. Ci, którzy próbują ją wrobić w zbrodnię nie zdają sobie jednak sprawy, że zanim została sekretarką, Velvet Templeton była asenm wywiadu, a jej przeszłość skrywa wiele tajemnic.

„Velvet” to zdecydowanie jedna z najlepszych rozrywkowych serii komiksowych jakie możecie obecnie kupić za pieniądze. Pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji, eksplozji i delikatnej erotyki spodoba się wszystkim fanom klasycznych filmów o Jamesie Bondzie z Seanem Connerym i Rogerem Moorem w rolach głównych. Pierwszy tom był bardzo dobry. Drugi, jeszcze lepszy. Trzeci jest niezły, choć finał intrygi nie do końca spełnił moje oczekiwania, bo choć logiczny, jest mało zaskakujący. Co nie zmienia faktu, że „Velvet” warto mieć na półce, bo to komiks, do którego chce się wracać.

BĘKARTY Z POŁUDNIA – 3 – POWRÓT DO DOMU
Mroczny i duszny kryminał stworzony przez Jasona Aarona i Jasona Latoura, którego akcja rozgrywa się na głębokiej amerykańskiej prowincji. Bohaterem pierwszego tomu był Earl Tubb, starszy mężczyzna, który po czterdziestu latach nieobecności powrócił do rodzinnego miasta, gdzie wdał się w konflikt z Eulessem Bossem – trenerem lokalnej drużyny futbolowej, a jednocześnie bezwzględnym gangsterem i mordercą.

Tom drugi zatytułowany „Na boisku” poświęcony był przeszłości Eulessa Bossa i wydarzeniom, które doprowadziły do tego, że marzący o karierze sportowej chłopak stał się groźnym przestępcą. W tomie trzecim pojawiają się nowi bohaterowie: Roberta Tubb – córka Earla, tajemniczy Boone mający z Bossem niewyrównane porachunki oraz szeryf Hardy, któremu trener przed laty zniszczył życie.

Za „Bękarty z Południa” Jason Aaron otrzymał już dwie nagrody Eisnera i dwie nagrody Harveya. A jeśli dalej będzie pisał tak dobrze jak teraz, to na pewno zdobędzie kolejne. Siłą komiksu są jego bohaterowie. Aaron, podobnie jak w „Skalpie”, snuje w „Bękartach” opowieść zaludnioną przez odrażające, a jednocześnie fascynujące indywidua. Pełną przemocy, bezinteresownego okrucieństwa, mrocznych sekretów, a jednocześnie niepozbawioną humoru. Trzeci tom niespecjalnie posuwa intrygę do przodu, ale rozbudowuje intrygujący świat szykując grunt pod ostateczną konfrontację z Eulessem Bossem.

HRABSTWO HARROW – 2 – SIOSTRY
„Hrabstwo Harrow”, komiksowy horror Cullena Bunna i Tylera Crooka, podobnie jak „Bękarty z Południa”, przenosi czytelników na amerykańską prowincję, gdzie duchy, zjawy i demony są na porządku dziennym.

Główną bohaterką serii jest Emma, dziewczyna, która w dniu swoich osiemnastych urodzin dowiaduje się przerażającej prawdy o swoim pochodzeniu. Obdarzona mocą porozumiewania się z mieszkańcami magicznego świata, wykorzystuje swój talent, by pomagać ludziom. Kiedy jednak w jej życiu pojawia się nieznana wcześniej siostra bliźniaczka, Emma musi złamać swoje zasady.

W „Siostrach” Cullen Bunn udowadnia, że nieprzypadkowo uznawany jest za mistrza komiksowego horroru. Scenarzysta zgrabnie rozwija ryzykowny pomysł, na jakim oparta jest seria tworząc intrygującą, a przede wszystkim klimatyczną opowieść mocno osadzoną w amerykańskim folklorze. „Hrabstwo Harrow” to historia grozy, ale przede wszystkim opowieść o rodzinie i człowieczeństwie. Trzymająca w napięciu, niepokojąca, a przede wszystkim niegłupia. No i znakomicie narysowana. Kreślone tuszem a kolorowane akwarelami plansze Tylera Crooka w dużym stopniu czynią z „Hrabstwa Harrow” komiks, o którym trudno zapomnieć.

OUTCAST. OPĘTANIE – 2 – BEZKRESNE, NIEPRZEBYTE ZGLISZCZA
Telewizja FOX emituje obecnie drugi sezon serialu „Outcast”, tymczasem na Komiksowej Warszawie swoją premierę miał drugi tom jej komiksowego pierwowzoru zatytułowanego „Outcast. Opętanie”. Bohaterem najnowszego dzieła Roberta Kirkmana jest Kyle Barnes, mężczyzna posiadający moc kontrolowania demonów. Za namową pastora, Barnes postanawia wykorzystać swój dar przy egzorcyzmach. Decyzja ta okazuje się brzemienna w skutkach.

W pierwszym tomie „Outcast. Opetania” Robert Kirkman rozpoczął tworzenie świata, w którym rozgrywa się akcja komiksowej serii. W tomie drugim, kontynuuje to zadanie. „Bezkresne, nieprzebyte zgliszcza” to 120 stron nieśpiesznej intrygi nadal jednak pozbawionej jakiejś fabularnej „iskry”, która uczyniłaby je godnymi polecenia. Kirkman jest sprawnym scenarzystą, a w swoim najnowszym dziele – podobnie jak w „Żywych trupach” – łączy horror z obyczajowym dramatem. Jednak dla mnie to wciąż za mało. przekonany. Czytając komiks mam poczucie obcowania z wyrachowanym projektem biznesowym, a nie dziełem będącym owocem artystycznej pasji. Finał drugiego tomu sugeruje, że „teraz to się dopiero zacznie”. Oby.