Rozdano nagrody festiwalu w Angouleme za rok 2020

Międzynarodowy Festiwal Komiksu w Angoulême, najważniejsza europejska impreza komiksowa, ogłosił laureatów swoich dorocznych nagród. Nie przyznano jedynie Grand Prix za osiągnięcia życia, które – z powodu pandemii – ma zostać wręczone latem. Poniżej pełna lista nagrodzonych twórców i albumów wraz z krótkimi opisami i okładkami.
NAJLEPSZA POWIEŚĆ GRAFICZNA
„L’Accident de chasse”, francuskie wydanie amerykańskiego albumu z 2017 roku pt. „The Hunting Accident: A True Story of Crime and Poetry” autorstwa Davida L. Carlsona (scen.) i Landisa Blaira (rys.). To oparta na faktach opowieść o młodym mężczyźnie, który niespodziewanie dowiaduje się, że jego niewidomy ojciec – wrażliwy intelektualista piszący piękne wiersze – nie stracił wzroku podczas wypadku na polowaniu, ale w doszło do tego w czasie gdy brał udział w napadzie na bank.
SPECJALNA NAGRODA JURY
„Dragman” autorstwa Stevena Appleby, kolejne francuskie wydanie komiksu tym razem brytyjskiego, Album uznany przez „The Guardian” za najlepszą powieść graficzną ubiegłego roku opowiada historię Augusta Crimpa, człowieka, który potrafi latać, ale tylko wtedy gdy nosi damskie ubrania. Kiedy zostaje odrzucony przez superbohaterskie środowisko, August wraca do normalnego życia. Do czasy, gdy świat ponownie będzie potrzebował pomocy Dragmana
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Anaïs Nin sur la mer des mensonges” autorstwa Leonie Bischoff to opowieść o młodości pisarki Anais Nin oraz jej spotkaniu z Henrym Millerem, pisarzem, z którym stworzyła burzliwy związek pokazany m.in. w głośnym filmie „Henry i June” Philipa Kaufmana.
ODKRYCIE ROKU
„Tanz!” autorstwa Maurane Mazars, rozgrywająca się pod koniec lat 50. ubiegłego wieku historia Uliego, 19-letniego ucznia prestiżowej szkoły tańca w Niemczech, który za namową przyjaciela decyduje się spróbować swoich sił na Broadwayu.
NAGRODA Z ODWAGĘ (AUDACITY PRIZE)
„La Mécanique du sage” autorstwa Gabrielle Piquet, inspirowana autentycznymi wydarzeniami historie mężczyzny przeżywającego kryzys egzystencjalny i radzącego sobie z nim w nietypowy sposób.
NAJLEPSZA SERIA KOMIKSOWA
„Paul à la maison” („Paul at Home”) dziewiąty tom quasi-autobiograficznego cyklu komiksowego kanadyjskiego scenarzysty i rysownika Michela Rabagliatiego. Jego ostatnia odsłona to opowieść o żałobie.
NAGRODA UCZNIÓW (liceum)
„Peau d’homme” Huberta i Zanzima, rozgrywająca się w renesansowych Włoszech historia Bianki, młodej dziewczyny zmuszonej do małżeństwa z obcym jej mężczyzną. Chcąc poczuć smak prawdziwego życia, Bianka przebiera się w męskie ubranie i jako mężczyzna odkrywa nieznany jej wcześniej świat. A przy okazji odnajduje miłość.
NAJLEPSZY KOMIKS DLA DZIECI (8-12 lat)
„Le club des amis” autorstwa Sophie Guerrive, zbiór krótkich opowiadań o perypetiach trójki przyjaciół – węża, misia i ptaka.
NAJLEPSZY KOMIKS DLA MŁODZIEŻY (12-16 lat)
„Middlewest” (tom 1) Skottiego Younga (scen.) i Jorgego Corony (rys.). Opowieść o Ablu, chłopaku mieszkającym ze swoim skłonnym do przemocy ojcu, który po kolejnej awanturze ucieka z domu i rozpoczyna największą przygodę swojego życia. − To historia o dojrzewaniu z mroczniejszymi akcentami przypominająca klasyczne film Dona Blutha takie jak „Dzielna pani Brisby” czy „Amerykańska opowieść” z dodatkiem odrobiny twórczości Hayao Miyazakiego, Neila Gaimana i Stephena Kinga. U jej podstaw tkwi wiele moich osobistych doświadczeń z okresu dorastania na Środkowy Zachodzie – mówi o komiksie Skottie Young.
NAJLEPSZY KOMIKS ALTERNATYWNY
„Jätti-Kuti, The Thick book of KUTI” – antologia zbierająca najciekawsze historie z opublikowanych w 50 zeszytach fińskiego magazynu komiksu współczesnego zatytułowanego „Kuti”.
NAGRODA HERITAGE (za wznowienie lub pierwsze wydanie utworu będącego częścią światowego dziedziczenia komiksowego)
„Pathfinder” – trzytomowe wydanie sześciu komiksów Lynda Warda, amerykańskiego artysty i powieściopisarza specjalizującego się w „komiksach bez słów”. Jego najbardziej znane dzieła to „Gods’ Man” (1929 r.) faustowska historia o malarzu, który sprzedał duszę w zamian za magiczny pędzel oraz przeznaczone dla młodszych czytelników „The Boggest Bear” (1952 r.) opowiadające o przyjaźni chłopca i małego niedźwiadka.
NAJLEPSZY KOMIKS KRYMINALNY/PULPOWY
„GoSt111” Marka Eacersalla, Henriego Scali i Marion Mousse, trzymająca w napięciu opowieść o bezrobotnym ojcu, który chcąc utrzymać swoją rodzinę decyduje się na wejście do przestępczego światka. Szybko kończy jako informator policji i rozpoczyna niebezpieczną grę lawirując pomiędzy policjantami i bandytami.
NAGRODA IM. GOSCINNY’EGO ZA SCENARIUSZ
„Black-Out” Loo Hui Phang i Hughesa Micola, biografia Maximusa Ohanzee Wildhorse’a, fikcyjnego aktora i pierwszego czarnoskórego aktora, który podbił Hollywood. Niestety, mimo imponującego dorobku świat o nim zapomniał, ponieważ w wyniku decyzji Komisji do Badania Działalności Nieamerykańskiej senatora McCarthyego wszystkie sceny z jego udziałem zostały wycięte. Na jego przykładzie Loo Hui Phang i Hughes Micola opowiadają o rasizmie w Hollywood i wyzwaniach jakim przed laty musieli sprostać kolorowi aktorzy.
NAGRODA KONISHI (za tłumaczenie mangi)
„Tokyo Tarareba Girls” autorstwa Akiko Higashimury przetłumaczone przez Miyako Slocombe. Licząca 9 tomów obyczajowa seria, której bohaterką jest 30-letnia scenarzystka Rinko usiłująca ułożyć sobie życie. Cykl był wielkim sukcesem w Japonii i doczekał się adaptacji w formie 10-odcinkowego serialu telewizyjnego.